Hetzer


A meglévő harckocsik páncéltestének módosítása abból a célból, hogy páncélvadász járművet hozzanak létre – mint a Marder III esetében is – csak csekély mértékben járt sikerrel. Mindent egybevetve a végeredmény általában magas, esetlen, a kimunkálásukban elnagyolt és a fejlesztési folyamatban sietséget tükröző járművek lettek. Ezzel szemben kiderült, hogy a különböző Sturmgeschütz közvetlen támogató tüzérségi járműveket is lehet páncélvadász szerepben alkalmazni. Ezért 1943-ban úgy határoztak, hogy a PzKpfw 38(t)-ra alapozva egy könnyű páncélvadászt hoznak létre rohamlöveg felhasználásával.

Az eredmény egy kitűnő német páncélvadász lett, a Jagdpanzer 38 (t) für 7,5 cm Pak 39 vagy Hetzer (hajtó), más néven SdKfz 138/2. A Hetzer a PzKpfw 38 (t) eredeti motorját, futóművét és sebességváltóját használta fel, testének páncélja döntött felületű volt, hogy nagyobb védelmet nyújtson a négyfős személyzetnek. A fegyverzethez egy átalakított 75 mm-es harckocsiágyú és egy a tetőre szerelt géppuska tartozott. A gyártást Prágában kezdték meg 1943 végén. A Hetzer nagyon sikeres páncéltest-rohamlöveg felépítmény kombinációnak bizonyult a harctéren. Kis méretű volt, alacsony, jó védelemmel és terepjáró képességgel.

Ágyúja képes volt kilőni minden szövetséges harckocsit a legnehezebbek kivételével, míg a Hetzert igen nehéz volt eltalálni. Olyan kicsi volt, hogy a harctéren csaknem láthatatlannak tűnt az ellenség lövészei számára. Egyre nagyobb igény volt rájuk a hadszíntéren, ezért 1944 második felére a PzKpfw 38 (t) gyártását teljesen átállították a Hetzerekre, A gyártás az üzemek 1945 májusi lerombolásáig folytatódott. Összesen 1577 darab készült el a típusból.

A Hetzernek több változatát is gyártották. Az egyik a Flammpanzer 38(t) lángszóró volt, a másik a Bergepanzer 38(t) könnyű vontató jármű. A Hetzer története nem ért véget 1945-ben, sőt a típus gyártását újra kezdték, és a csehszlovák hadsereg kapott belőle, amely azután 1947 és 1952 között Svájcba is exportált a járműből, ahol egészen az 1970-es évekig rendszerben volt.

A Hetzereket egy sor tesztre is felhasználták, amelyek során fegyvereket próbáltak ki vele. Többek között rajta tesztelték a hátrasiklás nélküli löveget, amelyet közvetlenül a test homlokpáncéljához rögzítettek. A másik próbatípus egy 150 mm-es gyalogsági tarackot kapott fegyverzetként, majd több más hasonló próbálkozás is volt. Egyiket sem kezdték gyártani, mivel a gépsorok kapacitását a Hetzer alapváltozatának gyártása kötötte le.

A Hetzer az egyik legjobb Panzerjager járműnek számított. Kicsi, de erős jármű volt, amelynek előállítása és üzemeltetése is sokkal gazdaságosabb volt, mint sok nagyobb típusé. Csaknem minden harckocsit ki tudott lőni, annak ellenére, hogy alig volt magasabb egy álló embernél.

SZÁRMAZÁSI HELY: Németország

SZEMÉLYZET: 4 fő

SÚLY: 14 500 kg

MÉRETEK: hossz.: 6,2 m ; szél.: 2,5 m ; mag.: 2,1 m

HATÓTÁVOLSÁG: 250 km

FEGYVERZET: 1 db 75 mm-es PaK 39 L/48 ágyú, 1 db 7,92 mm-es MG34-es géppuska

MEGHAJTÁS: 150-160 LE-s Praga AC/2800 benzinmotor

TELJESÍTMÉNY: max. seb.: úton: 39 km/h ; Gázlóképesség: 0,9 m ;

Lépcsőmászó képesség: 0,65 m ; Árokáthidaló képesség: 1,3 m ; Lejtőmászó képesség: 35 fok

Hetzer” bejegyzéshez egy hozzászólás

Új írása

Hozzászólás

Website Powered by WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

Design a site like this with WordPress.com
Kezdjük el